مراقبت و سلامتی

علائم فشار خون بالا را بشناسید

علائم فشار خون بالا - بیورر ایران

علائم فشار خون بالا چیست؟

علائم فشار خون بالا چیه ؟ آیا علائم فشار خون بالا در افراد مختلف با توجه به جنسیت و سن فرق دارند ؟ بی ربط نیست که به فشار خون بالا لقب مرگ خاموش داده اند؛ زیرا فشار خون بالا همیشه با علائم و نشانه های خاصی همراه نیست. به عبارت دیگر علائم فشار خون بالا معمولا تا سالیان سال ظاهر نمی شوند تا این که فرد به بیماری فشار خون مبتلا شود و این وضعیت در او تشدید گردد.

با این حال حتی گاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ گونه علائم پرفشاری خون را ندارند. در صورت بروز علائم نیز نشانه های فشار خون بالا در همه افراد یکسان خواهند بود. برخی از مهم ترین علائم فشار خون بالا در افراد عبارتند از:

  • برافروختگی پوست
  • سردرد و سرگیجه
  • لکه های قرمز در چشم
  • خونریزی از بینی
  • بروز مشکلات در بینایی
  • تعریق

 

علائم فشار خون بالا در بارداری - بیورر ایران

 

اما این علائم تنها زمانی رخ می دهند که فشار خون بالا باعث پاره شدن رگ های خونی و آسیب دیده شود. تنها نشانه واقعی برای تشخیص فشار خون بالا گرفتن مداوم فشار خون می باشد. به همین دلیل مهم است که فشار خون خود را چک کنید.

این مقاله قصد دارد تا به آگاهی شما در رابطه با انواع علائم فشار خون بالا بیافزاید. لطفا تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

محصول پیشنهادی شرکت آرمین درمان: فشار سنج بیورر با اصالت آرمین درمان

علائم فشار خون بالا در مردان

معمولا این سوال برای اکثر افراد پیش می آید که آیا علائم فشار خون بالا در مردان و زنان فرق دارند ؟ یکی از مهم ترین یافته ها در حوزه پزشکی این است که مردان معمولا تا پیش از 65 سالگی احتمال دارد که پرفشاری خون را تجربه کنند اما زنان بعد از این سن به فشار خون بالا مبتلا می شوند.

مقاله پیشنهادی: انواع تاثیرات روانی فشار خون بالا را بشناسید.

همان طور که گفتیم این بیماری معمولا تا سال ها بدون علائم خواهد بود. مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. علاوه بر نشانه های فشار خون بالا که در بالا ذکر شدند می توان به علائم مهم زیر نیز اشاره نمود:

  • بی نظمی در ضربان قلب
  • احساس گیجی و همچنین احساس خستگی
  • دشوار شدن تنفس
  • گاهی فرد ضربان قلب خود را در قفسه سینه و گوش ها و همچنین در گردنش احساس می کند.
  • گاهی فرد در قفسه سینه خود احساس درد دارد.

 

علائم فشار خون بالا در زنان - بیورر ایران

 

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که علائم پرفشاری خون همیشه در همه افراد دیده نمی شوند. با این حال حتی اگر این علائم ربطی به فشار خون بالا هم نداشته باشند، بی توجهی به آنها می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به این نکته مهم نیز توجه نمایید که برخی از این علائم مانند خونریزی بینی در صورتی بروز پیدا می کنند که دیگر سطح فشار خون به مرز تهدید کننده رسیده باشد. با این اوصاف گرفتن فشار خون در دوره های منظم را جدی بگیرید. مردانی که از چاقی، بی تحرکی و استعمال دخانیات رنج می برند، حتما فشار خون خود را به صورت مرتب چک کنند.

علائم فشار خون بالا در زنان

تشخیص علائم فشار خون بالا در زنان در مراحل اولیه بیماری بسیار دشوار می باشد. همچنین ممکن است که به راحتی این علائم را با نشانه های استرس روزمره، اضطراب یا علائم یائسگی اشتباه گرفت. همان طور که گفته شد علائم این بیماری ممکن است اصلا قابل تشخیص نباشند.

بهترین راه برای نظارت بر خطر ابتلا به فشار خون بالا این است که فشار خون خود را به طور منظم چک کنید. هیچ وقت منتظر علائم نباشید، بلکه به اعداد فشارسنج و معنای آنها دقت نمایید. هنگامی که فشار خون خود را چک کردید، مهم است که بدانید اعدادی که فشارسنج نشان می دهد به چه معنا هستند:

فشار خون طبیعی

کمتر از 120/80 میلی متر جیوه

فشار خون بالا

بین 120-129 و <80 میلی متر جیوه

فشار خون بالا، مرحله 1

بین 130-139 و 80 یا <90 mmHg

فشار خون بالا، مرحله 2

140/90 میلی متر جیوه یا بالاتر

 

مهم است که بدانید، هر چه فشار خون بالاتر می رود، کنترل آن سخت تر می شود و احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد شد. از این رو حتی اگر علائم فشار بالا را هم نداشته باشید، بهتر است بررسی های دوره ای فشار خون خود را جدی بگیرید؛ زیرا فشار خون بالا هرچه زودتر تشخیص داده شود، مدیریت آن بهتر و آسان تر خواهد بود.

 

علائم فشار خون بالا در مردان - بیورر ایران

 

علت فشار خون بالا در خانم ها

با توجه به پژوهش های انجام شده، گاهی اوقات تشخیص علائم پرفشاری خون در دوران بارداری اتفاق می افتد. به عبارت دیگر تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهند می توانند به تشخیص فشار خون بالای پنهان کمک کنند. سه نوع فشار خون در دوران بارداری ممکن است رخ دهند:

  1. فشار خون مزمن
  2. فشار خون بارداری
  3. فشار خون مزمن که به پره اکلامپسی منجر می شود.

 

علائم فشار خون بالا چیست - بیورر ایران

 

از علائم فشار خون بالا در بارداری به ویژه در پره اکلامپسی می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • تجربه مداوم سردرد
  • وجود مشکلات تنفسی
  • مشاهده تورم غیرنرمال در دست ها و صورت که به صورت ناگهانی رخ می دهد.
  • تاری دید
  • افزایش وزن مادر به ویژه بعد از هفته بیستم
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ

فشار خون بالا با خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است.

از دیگر عوامل دخیل در ابتلای خانم ها به فشار خون بالا می توان به یائسگی و تغییرات هورمونی در این دوران اشاره کرد. یائسگی به دلیل همراه شدن با تغییرات هورمونی و بالا رفتن وزن می تواند خطر افزایش فشار خون را افزایش دهد.

با این حال در بیشتر مواقع یائسگی و علائم آن ممکن است مانع از تشخیص علائم فشار خون بالا در زنان شوند؛ زیرا علائم هر دو مانند خستگی و سردرد می توانند همپوشانی داشته باشند. در نتیجه ممکن است که تشخیص فشار خون بالا به تعویق بیفتد. از این رو نظارت منظم بر فشار خون در خانم ها به ویژه با افزایش سن بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *