مراقبت و سلامتی

ترمومتر پزشکی چیست؟ معرفی انواع ترمومتر پزشکی

ترمومتر چیست؟ ترمومتر پزشکی چیست؟ ترمومتر دیجیتالی و لیزری چیست؟ بیورر ایران آرمین درمان

به زبان ساده می توان گفت که برای اندازه گیری دمای بدن به ابزاری نیاز است که به آن ترمومتر پزشکی یا دماسنج می گویند. استفاده از ترمومتر پزشکی به دلیل ارتباط مستقیم آن با سلامتی افراد اهمیت فراوانی دارد زیرا دمای بدن عامل مهمی برای تشخیص بیماری ها است.

سیستم ایمنی کودکان و نوزادان ضعیف تر از بزرگسالان است پس جهت سنجش دمای بدن آن ها لازم است که یک ترموتر یا تب سنج تفنگی داشته باشید. در ادامه بحث درباره این که ترمومتر پزشکی چیست انواع ترمومتر و اجزاء مختلف این دستگاه دیجیتالی و نکات مهم هنگام خرید و انتخاب آن بررسی می‌کنیم. تا انتهای این مطلب از سایت بیورر ایران همراه باشید.

ترمومتر پزشکی چیست؟

ترمو یعنی گرما و متر نیز واحد اندازه گیری است، ترمومتر پزشکی به ابزاری گفته می شود که جهت سنجش دمای بدن کاربرد دارد. ترمومترهای پزشکی برای اندازه گیری دمای بدن نوزادان، کودکان و بزرگسالان طراحی شده  اند که دارای دقتی در ابعاد 0.1 درجه سانتی گراد هستند.

صفحه مرتبط: معرفی بهترین ترمومتر پزشکی بیورر

دمای طبیعی بدن انسان بین ۳۶ الی ۳۶/۸ سانتی گراد است  وقتی این دما بالاتر از ۳۸ درجه برود یعنی تب رخ داده است. تب در کودکان امکان دارد که اختلال هایی را در سیستم‌ های عصبی شان شکل بدهد و باعث بروز تشنج در آن ها شود. برای جلوگیری از عوارض و اختلالات ناشی از تب در بدن برای نوزادان و کودکان وجود یک ترمومتر پزشکی در خانه ضروری و حیاتی است.

انواع ترمومتر پزشکی - ترمومتر پزشکی چیست - بیورر ایران آرمین درمان

روش های اندازه گیری دما

روش های سنجش دما می تواند با ترمومتر پزشکی به دو صورت تماسی و غیر تماسی باشد که تفاوت بین آن ها را می گوییم:

ترمومتر تماسی چیست؟

ترمومتر تماسی نوعی ترمومتر پزشکی است که با قرارگیری نزدیک پوست بدن می تواند دمای بدن را اندازه گیری کند.

ترمومتر غیر تماسی چیست؟

وقتی که تماس مستقیم با پوست برای سنجش دمای بدن مشکل یا خطر آفرین باشد از این ترمومتر استفاده می شود.

مقاله مرتبط: طرز استفاده از تب سنج دیجیتالی

اجزاء ترمومتر پزشکی

ترمومتر پزشکی به صورت دیجیتال یا آنالوگ ساختارشان با یکدیگر متفاوت است:

در مدل های آنالوگ ترمومتر پزشکی با یک محفظه که درون آن مایعی از (جیوه) وجود دارد حرارت و دمای بدن نمایش داده می شود. اما سیستم های دیجیتال و لیزری دارای ساختار ثابت و یکسانی نیست و متناسب با نوع ترمومتر و کاربرد آن دارای اجزاء مختلفی هستند.

بهترین ترمومتر پزشکی

قیمت هنگام فرآیند انتخاب و خرید نقش بسیار مهمی را ایفا می کند اما نمی توان گفت خرید ترمومتر پزشکی ارزان عملکرد درستی است.

بهترین ترمومتر پزشکی - طرز کار ترمومتر پزشکی - بیورر ایران آرمین درمان

اگر نیازمند به خرید ترمومتر پزشکی با قیمت مناسب و کیفیت خوب هستید، ما به شما ترمومتر بیورر (Beurer) را توصیه می‌کنیم. برندهای مختلفی اقدام به تولید این محصول با مکانیزم و  قابلیت‌های مختلف کرده‌اند که برند آلمانی بیورر بهترین برند ترمومتر در بازار محسوب می‌شود.

شرکت آرمین درمان نماینده انحصاری شرکت بیورر آلمان است که در طی سال ها فعالیت خود توانسته کالاهای با کیفیتی را به مشتریانش ارائه دهد. این شرکت محصولات پزشکی و زیبایی خود را همراه با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش به مشتریان خود عرضه می‌کند.

کادر مشاوران مجرب مجموعه آرمین درمان، شما را در صورت وجود سوالی درباره این محصول به خوبی راهنمایی می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.  قیمت‌ها در سایت درج شده است شما می توانید ابتدا قیمت انواع ترمومتر پزشکی را با هم مقایسه کرده سپس اقدام به خرید کنید.

بهترین ترمومتر پزشکی
Beurer آلمان
  • Beurer آلمان
برای مشاهده بیشتر محصولات ترمومتر دیجیتالی به صفحه ترمومتر سایت بیورر ایران آرمین درمان نماینده رسمی برند بیورر مراجعه نمایید.

انواع ترمومتر پزشکی

ترمومتر پزشکی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که برای بدن انسان هیچ گونه خطری ندارند انواع آن ها را معرفی می کنیم:

ترمومتر جیوه ای

ترمومتر جیوه ای از نوع تماسی است که (با قرار گرفتن در دهان، لای بغل و یا مقعد) دمای بدن را سنجش می کند.

البته در دنیا ترمومتر جیوه ای در سیستم پزشکی از رده خارج شده است و به جای جیوه آلیاژ گالیم و قلع استعمال می‌شود.

ترمومتر لیزری چیست؟

ترمومتر لیزری نوعی ترمومتر غیر تماسی است که برای سنجش دمای بدن از اشعه مادون قرمز استفاده می کند.

از مهم ترین دلایلی که باعث محبوبیت این ترمومتر شده است می توان به کاربرد آسان و تطبیق ­پذیری اشاره کرد.

 

ترمومتر تماسی و غیر تماسی چیست - انواع ترمو متر - بیورر ایران آرمین درمان

 

ترمومتر دیجیتالی چیست؟

ترمومتر دیجیتالی با کمک مدار الکترونیکی دمای بدن را می سنجد سپس اطلاعات را به میکروچیپی فرستاده و بعد از پردازش نشان می دهد.

محدوده اندازه گیری دما در ترمومتر دیجیتالی از ۳۲  تا ۴۲ درجه سانتی گراد است که قابلیت نمایش اعشار هم دارد. این ترمومتر قابل استفاده برای مصرف کنندگان خانگی تا پزشکان حرفه ای است و به عنوان بهترین روش سنجش دمای بدن شناخته می شود.

در این جا انواع ترمومترهای دیجیتالی را که از نوع ترمومترهای تماسی هستند به شما معرفی می کنیم تا شناخت کاملی از عملکردشان پیدا کنید:

ترمومتر نواری یا ترمومتر پلاستیکی

ترمومتر نواری  یا پلاستیکی بعد از تماس مستقیم با پیشانی دمای بدن را نشان می دهد که برای نوزادان و اطفال بسیار مناسب است.

ترمومتر مقعدی

ترمومتر مقعدی نوکی قابل انعطاف و دسته اي پهن دارد که برای سنجش تب نوزادان ابزاری بسیار عالی و دقیق است.

ترمومتر پستانکی چیست؟

ترمومتر پستانکی  با يک حسگر الکترونيک درجه حرارت بدن را اندازه گیری می کند اما چندان دقیق و قابل اعتماد نیست. یک نکته مهم وجود دارد این که نباید از آن براي نوزادانی استفاده شود که محدوده سنی شان کمتر از 3 ماه است.

ترمومتر دهانی

ترمومتر دهانی شامل میله ای پلاستیکی و دارای انعطاف است که در نوک آن سنسور دما برای اندازه گیری تب کودکان قرار دارد.

ترمومتر گوشی

ترمومتر گوشی بعد از تماس با مجرای گوش کودکان و بزرگ سالان به شکل دیجیتالی دمای درون آن مجرا را  اندازه گیری می کند.

ترمومتر بارداری

با استفاده از  ترمومتر بارداری  شما می توانید دمای بدن خود را سنجش کنید تا بفهمید چه زمانی تخمک گذاری کرده اید. پس با استفاده از ترمو متر بارداری می توانید یک زمان مناسب را برای رابطه جنسی انتخاب کنید و شانس باروری خود را تا حد زیادی بالا ببرید.

نکات لازم درباره انتخاب ترمومتر پزشکی

هنگام خرید و انتخاب یک ترمومتر پزشکی باید در کنار قیمت آن به موارد دیگری نیز توجه داشت که شامل موارد زیر است:

  • محدوده سنجش دما
  • میزان دقت
  • نوع و مدل ترمومتر
  • تایم پاسخ گویی دستگاه
  • حافظه و خاموشی خودکار
  • داشتن سیستم هشدار دهنده تصویری
  • سنسور فاصله یاب

نحوه استفاده از ترمومتر پزشکی

هنگام استفاده از ترمومتر پزشکی رعایت یکسری از اصول واجب و مهم است تا نتیجه سنجش دمای بدن شما دقیق و درست باشد، طرز کار ترمومتر بسیار ساده است و پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر رو در حین استفاده رعایت کنین:

  • هنگام اندازه گیری دمای بدن با ترمومتر پزشکی باید فاصله شما با جسم مورد سنجش بیشتر از محدوده سنجش دستگاه نباشد.
  • بهتر است 5 دقیقه قبل از سنجش دمای بدن از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از ترمومتر تماسی آن را با آب شسته و بعد از استفاده کردن با دستمال مرطوب تمیز کنید سپس سر جایش  بگذارید.
  • عملکرد ترمومترها بدین صورت است که با ظاهر شدن مقدار دمای نهایی در صفحه نمایش آلارمی مانند صدای بوق را می شنوید.

نتیجه گیری

در این جا درباره این که ترمومتر پزشکی چیست؟ سخن گفتیم و انواع آن را همراه با نکاتی درباره استفاده از آن ها ارائه دادیم. ترمومترهای پزشکی در مراکز درمانی، بهداشتی و حتی خانگی کاربرد وسیعی دارند که سنجش دما با این ترمومترها  با روش های مختلفی انجام می شود. اگر قصد خرید این محصول را دارید همین حالا وارد  وب سایت بیورر شوید و آن را بدون اتلاف وقت سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *