مراقبت و سلامتی

تاثیر ورزش بر فشار خون و مزایای آن در سلامتی

تاثیر ورزش بر فشار خون - بیورر ایران

بررسی تاثیر ورزش بر فشار خون

در این مقاله میخواهیم تاثیر ورزش بر فشار خون را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید. همانطور که میدانید بالا رفتن فشار خون، امروزه یکی از بیماری‌‎‌هایی است که اکثر مردم به آن دچار هستند. به میزان فشاری که توسط خون در رگ ‌ها جریان دارد و پمپاژ می‌شود، فشار خون گفته می‌شود. افزایش و کاهش فشار خون به عوامل فیزیکی بسیار زیادی همچون عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب، استرس و اضطراب و… بستگی دارد.

 

تاثیر ورزش بدنسازی بر فشار خون - بیورر ایران

 

یکی از بهترین روش‌ ها برای کنترل میزان فشار خون، داشتن فعالیت بدنی همچون ورزش کردن می‌باشد. ناگفته نماند که ورزش، علاوه بر کنترل فشار خون تاثیرات بسیار زیادی در سلامتی بدن دارد. ورزش کردن باعث کاهش فشار خون شده و بیماری ‌های قلبی و عروقی را تا حد زیادی کاهش میدهد. در نتیجه، فرد از سلامت قلب و عروق برخوردار خواهد شد. همچنین ورزش کردن و داشتن تغذیه مناسب باعث کاهش بیماری‌ های خطرناکی همچون سکته قلبی و… می‌شود.

مقاله پیشنهادی: فشار خون اولیه و ثانویه

مهم‌ترین تاثیر ورزش بر فشار خون بهینه‌سازی جریان گردش خون در بدن می‌باشد. بنابراین اگر میخواهید به بیماری‌‌های قلبی و عروقی مبتلا نشوید و از فشار خون بالا رنج نبرید بهتر است از ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم و مفید غافل نشوید. از دیگر فواید و تاثیرات ورزش کردن میتوان به قوی‌تر شدن عضلات و ماهیچه‌ها، تقویت استخوان‌ها و مفاصل، بهبود عملکرد شناختی، افزایش روحیه و انرژی مثبت در فرد و… اشاره کرد.

 

فشار سنج

 

همچنین برای داشتن وزنی ایده‌آل می‌بایست به طور مرتب، ورزش کردن و رژیم غذایی را رعایت کنید. زیرا داشتن وزن ایده‌آل و کاهش وزن، باعث کنترل فشار خون شده و بیماری های قلبی و عروقی را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد. افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند بهتر است دستگاه فشار خون را همیشه همراه خود داشته باشند. برای تهیه بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه فشار خون میتوانید به سایت beureriran.ir مراجعه کنید. شرکت بیورر یکی از معتبرترین و بهترین شرکت‌هایی است که نمایندگی انحصاری برند بیورر را در سطح کشور دارد.

چه ورزش هایی برای کنترل فشار خون موثر هستند؟

بهتر است بدانید که توصیه پزشکان و متخصصان، برای بیمارانی که دچار فشار خون بالا هستند ورزش کردن می‌باشد. زیرا آن ها از تاثیر ورزش بر فشار خون بالا به طور کامل آگاه هستند. مناسب ترین ورزش برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند ورزش هایی با سرعت متوسط می‌باشد.

 

تاثیر ورزش بر فشار خون بالا - بیورر ایران

 

به عنوان مثال ورزش هایی همچون پیلاتس، شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مناسب هستند. البته ناگفته نماند که اگر بیماری فشار خون بالا دارید، برای اطمینان خاطر، بهتر است قبل از انجام ورزش مورد نظر با پزشک خود مشورت کنید. زیرا افرادی که دچار بیماری فشار خون بالا هستند، نباید ورزش هایی که نیاز به قدرت بدنی بالایی دارند انجام بدهند. در ادامه این مقاله مضر ترین ورزش ها را برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: تاثیرات مخرب دارو های مصرفی بر فشار خون ، روش طبیعی برای کاهش فشار خون

ناگفته نماند که تاثیر ورزش بر فشار خون به طوری است که باعث پمپاژ سریع خون در رگ‌ها شده و این امر باعث می‌شود ماهیچه‌های قلب‌تان قوی‌تر شود. قوی‌تر شدن عضلات قلب باعث می‌شود تا میزان خون بیشتری به راحتی در رگ‌ها پمپاژ شود و به ترتیب نیرویی که برای پمپاژ کردن به شریان‌های قلب نیاز است کاهش می‌یابد. همچنین این امر باعث می‌شود تا فشار خونتان متعادل شود. از اصلی‌ترین دلایل افزایش فشار خون، چاقی و وزن بالا می‌باشد.

بنابراین شما با رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش بطور منظم میتوانید به راحتی سایز و وزن خود را کاهش داده و فشار خونتان به این ترتیب کاهش یابد. به طوری که حتی کم کردن وزن به اندازه 2 الی 3 کیلوگرم، فشار خونتان را به میزان چشمگیری کم میکند. لازم به ذکر است که زمان لازم برای مشاهده  تاثیر ورزش بر بیماری فشار خون، 3 ماه می‌باشد. به طوریکه شما بعد از 3 ماه ورزش کردن بطور منظم شاهد کاهش اعداد در دستگاه فشار خون خواهید شد.

معرفی ورزش های ‌مضر برای فشار خون بالا

البته ناگفته نماند که مهم ترین تاثیر ورزش بر فشار خون جلوگیری از افزایش ناگهانی آن می‌باشد، اما به شرطی که ورزش‌هایی با شدت متوسط و آرام، انجام دهید. همچنین انجام دادن ورزش هایی همچون دوی سرعتی و پرش از ارتفاع تاثیر ورزش در فشار خون را منفی میکند. به عبارت دیگر بیماران مبتلا به فشار خون بالا نباید ورزش‌هایی که باعث تپش قلب می‌شوند را انجام دهند. همانطور که گفتیم بعضی از ورزش‌ها که قدرتی هستند و شدت بالایی دارند برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مضر می‌باشند.

به عنوان مثال ورزش‌هایی همچون بدنسازی که به وزنه و دستگاه نیاز دارند برای بیماران مبتلا به فشار خون اصلا مناسب نیست زیرا این نوع ورزش‌ها باعث می‌شوند تا فشار خون سریعا بالا برود و مشکلات جدی در قلب و عروق ایجاد کنند. میزان فشار خون دیاستولیک در حالت طبیعی حدود 80 میلی متر جیوه می‌باشد. اما تاثیر ورزش بر فشار خون دیاستولیک باعث افزایش آن شده و ضربان قلب افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *