مراقبت و سلامتی

مهمترین دلایل افزایش فشار خون + راهکار

دلایل افزایش فشار خون - بیورر ایران آرمین درمان

فشار خون بالا از جمله بیماری های مهمی است که می تواند زمینه ساز بروز مشکلات بسیاری برای فرد شود. اگر این بیماری به موقع درمان نشود، کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و سلامت آن ها را به خطر می اندازد. به طور کلی دلایل افزایش فشار خون متعدد است و مجموعه ای از عوامل مانند عدم تحرک، چاقی و سبک زندگی نادرست را در بر می گیرد. البته در بسیاری موارد یک عامل زمینه ای و یا ژنتیک می تواند دلیل اصلی افزایش فشار خون باشد. مطالعات مختلف نشان می دهند که چیزی نزدیک به 30 درصد افراد بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا هستند. این آمار نشان می دهد که تا چه اندازه این بیماری در کمین ما است و باید در دوران جوانی به دنبال کنترل آن باشیم.

آگاهی از علائم، دلایل افزایش فشار خون و شناخت روش های پیشگیری، بهترین راه پیشگیری و درمان این بیماری است. در ادامه مطلب به بررسی فشار خون بالا، علائم، علل مفرفی دستگاه فشار سنج برای پیشگیری از فشارخون بالا، و مسائلی از این قبیل خواهیم پرداخت.

فشار خون بالا - بیورر ایران آرمین درمان

منظور از افزایش فشار خون چیست؟

پیش از آن که به بررسی دلایل افزایش فشار خون بپردازیم، بهتر است بدانید فشار خون بالا که از آن به هایپرتنشن یاد می شود، نوعی بیماری خطرناک است؛ زیرا موجب می شود قلب با سختی و فشار بیشتری کار کند و زمینه بروز مشکلاتی مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی فراهم شود.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید فشار سنج دیجیتالی

در حقیقت مهم ترین نشانه حیات در انسان ها، فشار خون است. به یاد داشته باشید کاهش یا افزایش فشار خون می تواند نشانه یک بیماری جدی و خطرناک باشد. بنابراین شناخت دلایل افزایش فشار خون و خوانش مرتب آن، می تواند پزشک را در تشخیص به موقع این مشکل یاری دهد.

آشنایی با انواع فشارخون بالا

فشار خون بالا دارای انواع مختلفی است که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

افزایش فشار خون اولیه (ضروری)

هنگامی که دلایل افزایش فشار خون در بزرگسالان مشخص نباشد، افزایش فشار خون از نوع فشار خون اولیه است که با گذشت زمان پیشرفت می کند. در حالت کلی فشار خون اولیه تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند عدم ورزش، استرس و افزایش حجم پلاسمای خون قرار دارد.

علت افزایش فشار خون - بیورر ایران آرمین درمان

افزایش فشار خون ثانویه

زمانی که دلایل افزایش فشار خون به یک مشکل یا بیماری زمینه ای مربوط باشد، افزایش فشار خون ثانویه اتفاق افتاده است. برخی داروها و بیماری ها می توانند علت اصلی پرفشاری خون ثانویه باشند.

پیشگیری فشارخون بالا با استفاده از فشارسنج‌ها
بیورر آلمان
  • بیورر آلمان

شایع ترین علائم فشار خون بالا چیست؟

پیش از بررسی دلایل افزایش فشار خون، بهتر است نگاهی به علائم پرفشاری خون داشته باشیم. در حالت کلی فشار خون بالا هیچ نشانه و علامت خاصی به همراه ندارد؛ حتی اگر میزان آن به سطح خطرناکی برسد. به همین خاطر است که از آن به «قاتل خاموش» یاد می شود. این احتمال وجود دارد که علائم این بیماری تا سال ها خود را نشان ندهند. بنابراین تشخیص به موقع پرفشاری خون و آگاهی از دلایل افزایش فشار خون می تواند جلوی بروز مشکلات قلبی را بگیرد. به صورت کلی شایع ترین علائم فشار خون بالا عبارتند از:

  • عدم تعادل و سرگیجه.
  • احساس درد در قفسه سینه.
  • بروز مشکل در بینایی فرد.
  • در صورتی که فشار خون بالا باشد، نفس کشیدن فرد دشوار خواهد شد.
  • یکی از علائم شایع فشار خون بالا، سردرد شدید است.
  • ضربان قلب نامنظم از علائم مهم فشار خون بالا است.
  • گاهی اوقات فشار خون بالا با خون در ادرار بیمار همراه است.

لینک مرتبط: آشنایی با دلایل افت فشار خون بصورت کامل

علائم فشار خون بالا - بیورر ایران آرمین درمان

فشار خون عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

فشار خون عصبی یکی از مشکلات رایجی است که می تواند در فعالیت های روزانه افراد اختلال ایجاد کند و باعث بروز استرس و اضطراب در فرد

شود. به بیان دیگر فشار خون عصبی یکی از بیماری های مزمن است که علاوه بر مختل کردن عملکرد قلب و عروق، کارکرد سیستم های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از شایع ترین دلایل افزایش فشار خون عصبی، استرس و اضطراب است که می تواند فشار خون فرد را تحت تأثیر قرار داده و منجر به افزایش آن شود. در ادامه به برخی علائم فشار خون بالا عصبی اشاره شده است:

  • سردرد و سرگیجه
  • تغییر در بینایی
  • حالت تهوع، استفراغ و اسهال
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • اختلالات خواب

دلایل افزایش فشار خون بدن - بیورر ایران آرمین درمان

آیا می دانید دلایل افزایش فشار خون چیست؟

دلایل افزایش فشار خون بسیار متعدد بوده و نمی توان آن را در یک مورد خلاصه کرد. نکته حائز اهمیت این است که در هر شرایطی سبک زندگی و تغذیه فرد مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت فشار خون نوعی بیماری سیستماتیک است که می تواند بر تمام اعضای بدن تأثیر بگذارد. برخی از دلایل افزایش فشار خون در ادامه آورده شده است:

افزایش سن

افزایش سن یکی از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون است. بالا رفتن سن خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش می دهد. جالب است بدانید مردان معمولا پیش از سن 64 سالگی به فشار خون بالا دچار می شوند. در حالی که فشار خون بالا در زنان، بعد از سن 65 سالگی اتفاق می افتد.

اضافه وزن و چاقی

یکی دیگر از دلایل افزایش فشار خون، چاقی و اضافه وزن است. با افزایش وزن، بدن برای تأمین مواد مغذی و اکسیژن بافت ها به خون بیشتری نیاز خواهد داشت. افزایش خون در عروق، فشار بیشتری به دیواره رگ ها وارد می کند.

ژنتیک

ژنتیک، یکی از اصلی ترین دلایل افزایش فشار خون است. در حقیقت بسیاری از افراد از نظر ژنتیک و سابقه خانوادگی مستعد پرفشاری خون هستند. چنین عاملی می تواند ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی یا جهش های ژنی باشد که از پدر و مادر به فرزندان رسیده است.

مهمترین دلایل افزایش فشار خون - بیورر ایران آرمین درمان

اضطراب و استرس

سطح بالای استرس یکی از دلایل افزایش فشار خون موقت می باشد.

سیگار کشیدن

مصرف سیگار یکی از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون است. سیگار کشیدن می تواند به طور موقت باعث افزایش فشار خون شود.

مصرف بیش از حد نمک

یکی از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون، مصرف بیش از حد نمک است. مصرف زیاد نمک میزان سدیم در بدن را افزایش می دهد. در نتیجه افزایش سدیم می تواند موجب تجمع مایعات در عروق شده و به پرفشاری خون منجر گردد. این عامل در سالمندان، افراد چاق، آمریکایی های آفریقایی تبار و افراد مبتلا به نارسایی کلیوی شیوع بیشتری دارد.

لینک پیشنهادی: تغذیه مناسب برای فشار خون

برخی بیماری های مزمن

یکی دیگر دلایل افزایش فشار خون، ابتلا به بیماری هایی مانند اختلالات تیروئید، نارسایی مزمن کلیه، ابتلا به برخی سرطان ها و وقفه تنفسی در خواب می باشد.

دلایل فشار خون بالا - بیورر ایران آرمین درمان

مصرف برخی داروها

گاهی اوقات فشار خون بالا می تواند از عوارض جانبی مصرف برخی داروها مانند استروئیدها، اریتروپوئیتین، کوکائین و سیکلوسپورین باشد. مصرف خوراکی های حاوی تیروزین مانند بعضی پنیرها در افرادی که داروی ضد افسردگی استفاده می کنند، می تواند از دلایل افزایش فشار خون باشد.

اصلی ترین دلایل افزایش فشار خون در زنان

به طور کلی علت فشار خون بالا در خانم ها به یک مورد محدود نمی‌شود. معمولا افزایش فشار خون در خانم ها با بالا رفتن سن مشاهده می‌شود. از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون در زنان می توان به مصرف قرص های ضد بارداری، تغییرات هورمونی و دوره یائسگی اشاره کرد.

ماساژور برقی

مهم ترین دلایل افزایش فشار خون در جوانی

اگرچه عموم مردم تصور می کنند که فشار خون بالا تنها در بزرگسالان و افراد میانسال اتفاق می افتد، اما یافته های جدید نشان می دهند که جوانان، نوجوانان و حتی کودکان نیز در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون هستند. از این رو بهتر است دست کم سالی یک بار نسبت به اندازه گیری میزان فشار خون خود توسط پزشک اقدام کنید. از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون در جوانی می توان به داشتن رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، اضطراب و استرس، مصرف غذاهای چرب و پر نمک و رو آوردن به زندگی ماشینی اشاره کرد.

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در شب

به طور معمول بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون در طول روز بابت فشار خون خود نگران هستند و اگر فشار آن ها دچار تغییر اندکی شود، فورا نسبت به تنظیم آن اقدام می‌کنند. با این حال فشار خون بالا در شب نیز معضل خاصی بوده که بسیاری از بیماران نسبت به آن بی تفاوت هستند. اگرچه هنوز به طور کامل دلایل افزایش فشار خون در شب مشخص نیست، اما مطالعات نشان می دهند که افزایش فشار خون در شب می تواند زنگ خطری برای بروز بیماری های قلبی و مغزی باشد.

درمان خانگی فشار خون - بیورر ایران آرمین درمان

افزایش سن و یا افزایش دمای اتاق می تواند از دلایل افزایش فشار خون در شب باشد. به صورت کلی از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون در شب می توان به افزایش سن، استرس، خواب ناکافی و بی کیفیت، رژیم غذایی ناسالم، هوای گرم محیط، اضافه وزن، ابتلا به دیابت شیرین، آپنه خواب و بیماری های مزمن کلیوی اشاره کرد.

تشخیص فشار خون بالا چگونه انجام می شود؟

بهتر است بدانید تشخیص پرفشاری خون مانند اندازه گیری فشار خون کار چندان مشکلی نیست. بسیاری از پزشکان فشار خون بیمار را به عنوان قسمتی از ویزیت معمولی ارزیابی می‌کنند. چنانچه فشار خون تان بالا باشد، احتمال دارد پزشک بخواهد فشار خون خود را هر چند روز یک بار یا هر چند هفته یک بار اندازه گیری کنید و این کار را باید در نهایت دقت انجام دهید. هم چنین احتمال دارد از شما بخواهد که شایع ترین دلایل افزایش فشار خون خود را شناسایی کنید. به ندرت پیش می آید که پزشک تنها بعد از یک خوانش ساده، حکم به تشخیص فشار خون بالا بدهد. به همین خاطر پزشک نیازمند بررسی شواهد و مدارک دیگری خواهد بود. به صورت کلی اگر فشار خون فرد بالا باشد، پزشک علاوه بر اندازه گیری سطح فشار خون، آزمایشات زیر را به منظور پیدا کردن عوامل زمینه ای انجام خواهد داد:

  • سونوگرافی کلیه ها یا قلب.
  • آزمایش ادرار.
  • الکتروکاردیوگرام یا تست فعالیت الکتریکی قلب.
  • غربالگری کلسترول و انجام سایر آزمایشات خون.

تشخیص پرفشاری خون

نگاهی به راه‌های درمان فشار خون بالا

با آگاهی از دلایل افزایش فشار خون و رعایت برخی توصیه ها می توان نسبت به درمان فشار خون بالا اقدام کرد. البته نیازی به استفاده از داروهای تنظیم کننده فشار خون نیست! این داروها تنها قادر به کنترل فشار خون هستند و نمی توان آن ها را به عنوان یک درمان در نظر گرفت. کافی است با اصلاح سبک زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، پرفشاری خون را درمان کنید. فراموش نکنید روش های درمانی زیر در صورتی قابل استفاده هستند که توسط پزشک شما تأیید شده باشند.

تشخیص فشار خون - بیورر ایران آرمین درمان

روش های درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد

در ادامه به شایع ترین روش های درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد خواهیم پرداخت:

تغییر سبک زندگی: همان طور که اشاره کردیم، سبک زندگی ناسالم یکی از اصلی ترین دلایل افزایش فشار خون است. بر همین اساس نخستین گام در کنترل فشار خون بالا، اصلاح سبک زندگی است.

پیروی از رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه ها و سبزیجات، ماهی، لبنیات کم چرب و… می تواند سطح فشار خون شما را در حد نرمال نگه دارد.

ورزش منظم: اگر می خواهید دیگر دچار فشار خون بالا نشوید، بهتر است فعالیت های ورزشی منظمی داشته باشید. به طور مثال می توانید روزانه نزدیک به 15 دقیقه پیاده روی کنید.

کاهش وزن: اضافه وزن، یکی از اصلی ترین دلایل افزایش فشار خون است. افرادی که از اضافه وزن رنج می برند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند. به همین خاطر کاهش وزن یکی از راه های درمان خانگی پرفشاری خون است.

کنترل استرس: به جرأت می توان گفت استرس یکی از شایع ترین دلایل افزایش فشار خون است. اگر شرایط شما به گونه ای است که درگیر استرس هستید، حتما به دنبال روش های کنترل کردن آن باشید.

کاهش مصرف کافئین: کافئین یکی از مواردی است که تأثیر مهمی در فشار خون بالا دارد. توصیه می شود مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را به حداقل برسانید.

ترک سیگار: سیگار کشیدن یکی از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون است و افراد سیگاری بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

عدم مصرف الکل: مصرف الکل یکی دیگر از دلایل افزایش فشار خون است. اگر به دنبال خلاص شدن از شر سردردهای آزاردهنده خود هستید، بهتر است مصرف الکل را به طور کامل قطع کنید.

عوارض پرفشاری خون - بیورر ایران آرمین درمان

برای کنترل فشار خون بالا چه بخوریم؟

در پاسخ به این سؤالات که برای فشار خون بالا چه بخوریم و برای کنترل فشار خون بالا چه بخوریم، انتظار نداشته باشید که در لیست مورد نظر، یک غذای جادویی وجود داشته باشد. این لیست بر پایه یک برنامه غذایی سالم بنا شده است که برای کنترل فشار خون بسیار مفید است. یک رژیم غذایی سالم و مقوی می تواند یک خط دفاعی در برابر پرفشاری خون باشد. توصیه های زیر می تواند شما را در شناخت دلایل افزایش فشار خون و کنترل فشار خون بالا یاری دهد:

  • از آجیل، ماهی و حبوبات (به ویژه لوبیا) بیشتر استفاده کنید.
  • مصرف مرکبات، گوجه فرنگی، توت و هویج، به کنترل فشار خون بالا کمک می کند.
  • به جای مصرف دسرهای شیرین یا شور، از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
  • مصرف پاستا، نان و غلات کامل را جایگزین آرد سفید کنید.
  • به جای روغن نارگیل، کره و یا روغن هسته پالم، از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون، ذرت، بادام زمینی، کانولا و سویا استفاده کنید.
  • به جای استفاده از آبمیوه های صنعتی، از میوه های تازه و آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.
  • مصرف نمک از مهم ترین دلایل افزایش فشار خون است. به همین خاطر تا حد امکان مصرف نمک را به حداقل برسانید. به جای آن می توانید از سرکه، ادویه ها و حتی طعم دهنده های بدون سدیم استفاده کنید.

راهکارهایی برای پایین آوردن فوری فشار خون بالا

افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، نخستین کاری که باید انجام دهند، حفظ آرامش و دوری از استرس است؛ زیرا استرس و اضطراب از دلایل افزایش فشار خون به شمار می روند. این افراد باید کار خود را رها کرده و چند دقیقه دراز بکشند. این کار استرس آن ها را کاهش داده و به کنترل فشار خون کمک می کند. موارد زیر می توانند به پایین آوردن فشار خون بالا فوری کمک کنند:

  • قرص جویدنی کاپتوپریل (دوز 25 یا 50 این دارو).
  • قرص زیر زبانی نیترات: در کمتر از چند دقیقه عروق مغز را گشاد کرده و باعث کنترل فشار خون می شود.
  • داروی تزریق فوروزماید یا لازکس (تزریقی).
  • آمپول لابتالول (تزریقی).

راهکارهایی برای پایین آوردن فوری فشار خون بالا - بیورر ایران آرمین درمان

 

عوارض پرفشاری خون چیست؟

پیشتر در خصوص دلایل افزایش فشار خون مطالبی را ارائه کردیم. حال در نظر داریم به عوارض پرفشاری خون بپردازیم. از آن جایی که فشار خون بالا دیواره رگ ها را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند باعث سکته قلبی، سکته مغزی، حملات قلبی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و بروز مشکل در دیگر اعضای بدن شود. از سوی دیگر نارسایی قلبی منجر به ایجاد مشکل در تنفس شده و فعالیت های روزانه فرد را مختل می کند. به صورت کلی از مهم ترین عوارض پرفشاری خون می توان به ایجاد مشکل در حافظه، نارسایی قلبی، تنگ شدن یا ضخیم شدن عروق چشم، اختلال نعوظ، زوال عقل، نابینایی، نارسایی کلیه و ضعیف شدن استخوان ها اشاره کرد.

چه روش هایی برای پیشگیری از فشار خون بالا وجود دارد؟

بهترین راه مراقبت از بدن و کمک به حفظ سلامت آن، شناخت دلایل افزایش فشار خون و پیشگیری از پرفشاری خون است. بنابراین به منظور پیشگیری از فشار خون بالا بهتر است توصیه های زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • تغییر سبک زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سبک.
  • پرهیز از مصرف سیگار و مشروبات الکلی.
  • داشتن فعالیت های ورزشی منظم. می توانید روزانه در حدود 15 الی 30 دقیقه پیاده روی کنید. این کار به کنترل فشار خون بالا کمک خواهد کرد.
  • بهبود کیفیت خواب.
  • کنترل منظم فشار خون.
  • کاهش اضطراب و استرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *